El-Basir (Celle Celâlühü) Esma-ül Hüsna

El-Basir (Celle Celâlühü) Esma-ül Hüsna

El-Basir (Celle Celâlühü) Esma-ül Hüsna
El-Basir (Celle Celâlühü) Esma-ül Hüsna

Basîr
Her şeyi gören, çok iyi gören
Hakkıyla gören. Sonsuz ve nihayetsiz her şeyi görendir. Bütün varlıkların her an hangi işle meşgul olduklarını ve ne yaptıklarını görendir.

Cenab-ı Hak buyuruyor:

“Gözler O’nu idrak edemez; O ise bütün gözleri idrak eder. O, latif olandır, haberdar olandır.” (En’am, 103)

“….Şüphesiz Allah, işitendir, görendir.” (Hac, 61)

“…Allah işitendir, görendir.” (Nisa, 134)
Allah her şeyi, herkesin yaptığını görür. Onun görmesine hiç bir şey engel olamaz.
O’nu kendinden başka hiçbir göz O’nu kavrayıp ihata edemez ve fakat O, gözlerin hepsini idrak ve ihata eder, görür, bilir. Gözler kendini anlayamazken, onları anlayan, anlatan, gören, gösteren, gerçeği bilen ancak O’dur. Gözler onu idrak ve ihata edemezken, O gözleri idrak ve ihata eder ve aynı gerçek bütün idrak edilen şeylerde böyledir. Ve O lutuf sahibi ve her şeyden haberdardır. Ve lutuf sahibi ve her şeyden haberdar olan ancak odur. İdrakin nuru gibi her lutuf O’nundur. Her şeyi bilen, her doğru haberi veren ancak odur. Gözler görmüyor diye, gözlerden, gönüllerden uzak, ihtiyaçlardan, dileklerden, doğru doğru haberdar olmaz sanıp da O’ndan dönmemeli, eğri yollara sapmamalıdır. O lutuf sahibi ve her şeyden haberdar olan en görmeyen gözleri görür, en gizli, en duyulmaz sanılan şeylerden, gönüllerin hiç kimselere açılamayan sırlarından ve eğilimlerinden haberdardır. O, onlara kendilerinden yakındır. O’na ibadet etmek ve işleri ısmarlamak için şart, O’nu görmek değil, O’nun görmesi, lutuf sahibi ve her şeyden haberdar olması ve O’na ihlas ve tevhid ile zât ve sıfatlarına, fiilerine ve lutuflarına iman edilmesidir.
Allah Teâla, yer ve göklerin her yerinde görülebilecek her şeyi Basîr sıfatıyla kuşatmıştır ve onları görmektedir. O’nun için görülemeyen bir şey yoktur.Hiç bir şey ondan gizli değildir. Allah’ın, kalpteki fısıltıları, beyindeki oluşumları, fikirdeki gizlilikleri, kalplerdekini, zifiri karanlık bir gecede kapkara bir taşın üzerinde yürüyen simsiyah bir karıncayı ve çıkardığı sesi görür, duyar, bilir.

Allah’ın her şeyi gördüğünü bilen kimse, gizli ve açık her halini düzeltmeye çalışır. Her durumda Allah’a karşı gelmekten korkar ve O’ndan utanır. Allah’ın kendisini yasakladığı yerlerde bulmasındanveya emrettiği yerlerde bulmamasından kaçınır. Kendisinin daima Allah’ın gözetiminde olduğğunu aklından çıkarmaz.. O’nun kendisini görmesini Hafife alarak günah işlemez.

İnsanların görmesinden utanıp, Allah’ın görmesinden utanmayan kimse, Allah’ı Hafife almış olur.

Bâsir ismini bilmenin faydası, kişide murakebe hissini yaratmasıdır. Murakebe: “Allah’ı görüyormuşçasın ibadet etmendir. Zira sen, Allah’ı görmüyorsan da Allah seni görmektedir.

Bâsir ismini bilen kimse, varlık âlemiyle ilgili ayetlere, yer ve göklerdeki olağanüstü düzene bakarak Allah’ın azamet ve yüceliğin düşünür, çevresine daima ibretle bakar. Allah’ın güç ve kudretrini, hikmetini, derin ilmini ve etkin iradesini gösteren yapılara bakarak O’na daha bir içtenlikle ve güvenle ibadet eder.

Yüce Allah şöyle buyuruyor:

“…Göklerde ve yerde ne var? Bir bakıverin.” (Yunus, 101)

“…Meyvesine, ürün verdiğinde ve olgunluğa eriştiğinde bir bakıverin…” (En’am, 99)

“…Kemiklere de bir bak nasıl biraraya getiriyoruz, sonra da onlara et giydiriyoruz?” (Bakara, 259 )

Havas ve Esrarı

El-Basir ism-i şerifi, zihnin açık, idrakin geniş, kalbin kuvvetli olması için, “Ya Basir Celle Celalühü” diyerek 302 kere okunur.
Cuma namazından önce 100 defa El-Basir ism-i şerifi, okuyanın basireti açılır. Sözü ve fikri düzgün olur. Çok okuyan göz rahatsızlığı görmez.
El-Basir ism-i şerifini çok okuyan kişi, söz ve amellerde muvaffak olur.

  

Yorum ekle

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir